Raporların İşleyişine Bakış

hsynpng

Seviye 0
Seviye 0
3 Şubat 2019
47
19:37
0
Deneyim Puanı
208
Raporların İşleyişine Bakış
YAZAN RİOT SPEİRUNE

Bildiğiniz gibi, anında bildirim sistemini geçtiğimiz ilkbaharda hayata geçirmiştik. Ardından, bütün yaz ve sonbaharı bu sistemi güçlendirmek için çalışmaya adadık. Henüz fark etmediyseniz, 5.21 Yaması’nda rapor kategorilerini de güncellediğimizi belirtmek isteriz. Şimdi de raporların nedenlerini, nasıl işlediklerini ve geniş anlamda ekosistemimizde nasıl bir yere sahip olduklarını konuşma vakti.

Neler değişti?

Rapor sisteminde iki büyük değişikliğe gittik. Öncelikle rapor verilerini ve topluluğun geribildirimlerini değerlendirerek bir temizliğe giriştik ve ilgisiz, işe yaramayan veya güncelliğini yitirmiş rapor kategorilerini ayıkladık. Bu çalışma sonucunda; liste, yedi kural ihlalini verimli bir şekilde kapsayacak hale getirildi.
İkincisi; eski sistem yalnızca bir kategoride rapor göndermeye izin veriyordu. Oysa hepimiz bazı oyuncuların birden fazla kuralı ihlal ettiği oyunlar görebiliyoruz. Bu nedenle sistem, artık oyuncuları raporlarken üç taneye kadar kategori seçilmesine izin verecek.
Burada belirtmekte fayda var: Bir oyuncuyu, sırf daha fazla ceza alsın diye birden çok kategoride raporlamanız hiçbir şey değiştirmeyecektir; daha öncesinde de olduğu gibi her kategori, gerçekten bu kuralın ihlal edilip edilmediğini anlamak üzere dikkatle değerlendirilecek. Birazdan yanlış raporları nasıl ele aldığımızdan da bahsedeceğiz ama genel bir fikir vermek gerekirse, rapor ne kadar gerçekçi ve tutarlıysa doğru adımların atılması ihtimali de o kadar artıyor diyebiliriz.

Raporlar neden önemli?

”Anında bildirim gibi otomatik sistemler varken oyuncuların yolladığı raporlar gerçekten önemli mi?” sorusuna kısaca şu cevabı verebiliriz: Evet, çok önemli. Daha uzun bir açıklama içinse biraz geri çekilip büyük resme daha geniş bir açıdan bakmamız gerek.
Oyuncuların ilettiği raporlar, bize oyuncu tabanının ve League of Legends topluluğunun davranış standartlarını gösteren temel kaynak. Bir oyuncuyu raporladığınız zaman, siz de neyin kabul edilebilir ve neyin kabul edilemez olduğuna dair sesinizi duyurmuş oluyorsunuz. Örneğin, rapor verilerine göre, oyuncuların çok büyük bir bölümü ırkçılık, cinsiyet ayrımcılığı veya toplumun herhangi bir sınıfını aşağılayan davranışlara tahammül edemiyor. Biz de buna dayanarak, sistemleri özellikle nefret söylemini hedef alacak şekilde düzenliyoruz.
Başka bir önemli nokta daha var. Her bölgenin kendi topluluk standartları bulunuyor ve bu nedenle, sistemi her bölgedeki kültürel farklılıkları hesaba katacak şekilde özelleştiriyoruz. Örneğin, çoğu bölgede, oyunculara “bronz” demek çok büyük bir rapor sebebi; ancak Kore’de “gümüş” demenin bile yaralayıcı bir söylem olduğunu öğrendik. Türkiye’de de diğer bölgelerde çok da önemli bulunmayan, ama bizim oyuncularımız için önemi çok büyük olan söylemler ve sataşmalar mevcut. Tasarladığımız sistemlerde bu tür kültür farklılıklarını her zaman göz önünde bulunduruyoruz.
Sistemimize iletilen her bir raporun ayrı önemi var, çünkü kimse sadece verilere dayanarak cezalandırılmıyor. Yani, belli bir oyunda hiç raporlama yapılmadıysa, sistem kimsenin kötü vakit geçirmediğini varsayıyor ve herhangi bir oyuncuya ceza yaptırımı uygulamak için sebep görmüyor. Bunun anlamı da şu: Oyunda karşılaştığınız, olumsuz davranışlar sergileyen bir oyuncuyu raporlamazsanız, o kişi ceza almaz ve dolayısıyla davranışlarını düzeltmeye gerek duymaz.

Raporlar oyun deneyimimi nasıl iyileştirir?

Bir oyuncu raporlandığında, anında bildirim sistemi oyundaki bütün raporları topluyor ve ceza verilip verilmemesine yönelik bir karara varmak için bunları oyun içi verilerle (istatistikler, sohbet, eşya setleri, önceki oyun ölçütleri, vs) karşılaştırıyor. Cezalandırılması hâlinde, oyuncu bir reform kartı (ceza hakkında bilgilendirme ve cezaya sebep olan davranışa dair kanıtları içeren, oyun içi bir mesaj) alıyor. Kimse ceza almasa bile, sistem, oyuncular ileride yeniden raporlandığında daha sağlıklı karar verebilmek için rapor ve oyun bilgilerini saklıyor.
Raporların anında bildirim sistemini desteklemenin çok daha ötesine geçen işlevleri de var. Oyuncu destek uzmanları, verileri inceleyen bilim insanları, araştırmacılar ve mühendisler raporları kullanarak:
Zorlu veya gözden kaçabilecek karmaşıklıktaki detayları bizzat değerlendiriyor (bu durumlarda, oyuncuları raporlama esnasında yazılan açıklamaların çok faydalı olduğunu belirtmekte fayda var).
Rapor türleri ve açıklamalarını analiz ederek, ileride tasarlanacak sosyal sistemlerin gelişimine katkıda bulunuyor.
Anında bildirim gibi otomatik sistemlerin kurulup geliştirilmesini sağlıyor.
Bazı oyuncular, sadece intikam hırsıyla, ceza alsınlar diye başka oyuncuları raporlayabiliyor. Dürüstlüğe bel bağlayan bir sistemde, bunun ciddi sorun haline gelme ihtimali var. Neyse ki sahte raporları tespit edebiliyor, eleyebiliyor ve bu sayede sürekli yanıltıcı raporlama yapan oyuncuların ileride göndereceği raporların etkisini azaltabiliyoruz. Dürüstlüğe dayalı sistemler geliştirmeye devam ettiğimiz için, yanıltıcı raporlama yapanlara yönelik cezaların daha da sertleşeceğini şimdiden söyleyebiliriz.
Raporlara konu olan vakalardan bazıları yalnızca sistemin karar vermesine dayalı olarak değerlendirilemeyecek kadar detaylı olabilir. Bu noktada en sağlıklı kararı vermek için oyuncuların fikirlerine ve sağduyusuna ihtiyaç duyuyoruz; bu sebeple Tribunal oylama sistemini tüm dünyayla birlikte Türkiye’de de faaliyete geçirmek için çalışmalara başladık. Büyük oranda oyuncu raporları ile vaka toplayacak olan Tribunal, bu kez olumsuz vakalarla birlikte olumlu ve örnek davranışları da değerlendirmenize ve ödüllendirmenize olanak verecek. Doğru rapor kategorisinin seçilmesi ve açıklamaya doğru detayların yazılması, Tribunal oylamasına katılanların aslında neler yaşandığını anlamasında büyük rol oynayacak. Yeni şampiyon seçimi sistemi bütün bölge ve sıralarda hayata geçtikten sonra, Tribunal için düğmeye basılacak.

Düşünce ve sorularınızı yorumlarda paylaşmayı ihmal etmeyin.